YOKSUL

 

 

Aşağılık bir adam, bir gün yoksulun birine dedi ki: Burada seni kimse bilmiyor.

Yoksul, “Yabancıyım, bilmeyebilir. Fakat ben kim olduğunu biliyorum ya. İş aksi olsaydı, dertlere, yaralara uğrasaydım, o görseydi de ben kör olsaydım, kendimi görmeseydim ne yapardım dedi. Mesnevi.6.4331-33.

Ne kadar çarpıcı bir söz: “Ben kendimi biliyorum ya”.

Yıllardır hikayedeki yoksulun ulaştığı bilgiye ve içgörüye ulaşmak için uğraş veriyoruz. Kim olduğunu bilmek.

Kim olduğumuzu kim bilecek?

Neyi bilmeliyiz?

Başkalarının ille de bizi bilmesi şart mı?

Bakın Şah-ı Nakşibend Hazretleri ne diyor?

İçinden aşina ol, dışından bigane, gerçi bu güzel usül cihanda ender bulunsa da.

Yani?

Kimliğinin dış duvarları içini örtsün. İçindeki arif dışarıda bigane davransın. Evin gibi, yaşantın da mahrem olsun. İnsana mahremiyet yakışır.

Yoksul, hüsnü zan sahibi, hoşgörülü, insanların beni bilmesi şart değil diyor. Emin olun insanların sizinle ilgili bilgisi de yine kendi zanlarınca olacak. İnsanlar sizi sizden daha iyi biliyorlarsa zaten bu da başlı başına bir problem sizin için. Kendinize ait bilgi ihtiyacınız varsa, insanlardaki yansımanızı merak ediyorsanız bunu her insandan değil sahici bir ayna olan Ariflerden almak uygundur.

Alay edecekler, kınanacağım, rezil olacağım, kabul görmeyeceğim diye ödü kopan insan, nihayetinde korktukların da insan. Başını da gönlünü de Allah’a ver. O’nun sıfatlarıyla sıfatlanmış külli bir ayna ara. Zira insanlarca bilinmeyi istemek te bir başka özür. Bak bu alem tersine çakılmış nal izleri ile dolu. Seni soymayı, sana zarar vermeyi dileyen hasımların türlü oyunlarla seni evin dışına çağırır. Siperden başını her kaldırdığında kurşunlara hedef olma riskin artar.

İşte itirazlar, “ne yani kabuğumuza çekilip inziva hayatı mı yaşayalım”?

Hayır tabi ki, konuştuklarımız mecazdır aziz kardeşim. Peygamber sav gibi yaşa. O tıpkı yoksullar gibi yaşadı. Gösterişi yoktu hiç olmadı. Geceleri gizli gizli nafile ibadet ederdi. Zorluklar ve dertler hep yoldaşı oldu. Şikayet etmedi. Sabretti. Düşmanlarından Allah’a sığındı. Abdesti kalkan, duayı silah edindi. Yürüdüğü yolda haritası Kur’an’dı.

E hadi bak bakalım iyi bir adam mısın? Ederin değerin ne kadar?

Seydişehir Çavuşköyde medfun Memiş Efendi şöyle dermiş:

“Dünyada rızık endişesi çeken ve ölünce bedenini çürütene yazıklar olsun.”

Kardeş seni sana bildirecek bilgi sende. Kendi evinde, iyi ara onu. Belki tavan arasında, belki bodrum katında, belki de gözünün önünde her gün gelip geçtiğin yerde.

Bak, millet olarak ta kim olduğumuzu başkalarına sorup duruyoruz ne ayıp. Unuttuysak gidip geçmişimize bakmalıyız.

İnsan işte, dertlenmeden aramıyor. Başımıza bunca gelen ne diye sorup duruyor? Çünkü başka türlü kalkıp harekete geçmiyorsun, aramıyorsun.

Hikayeyi merak edenler Mesnevi’nin altıncı cildine bakabilirler, bir adam rüyasında Mısır’da falan yerde bir hazine var, gidip onu bul diye bir rüya görür ve bunun üzerine kalkıp Mısır’a gider. Paulo Coelho’nun Dünyaca ünlü meşhur “Simyacı” romanının da esin kaynağıdır bu hikaye.

Hikayedeki adam şunu söyler sonunda:

“Adam kendi kendine, define evimdeymiş de neden yoksulluktan feryad ederim?
Definenin başında yoksulluktan ölüyormuşum. Ne kadar da gaflet içindeymişim, ne kadar da perde ardındaymışım, gözüm örtülüymüş, dedi.
Bu muştuluktan sarhoş oldu, derdi kalmadı. Dilsiz, dudaksız yüz binlerce hamd okudu.”

Anlıyoruz ki insanlar pek çok şey söyleyecek size.

Eğer yolda kaybolur ve kim olduğunu unutursan önce bir dur sonra da,

Kapat kapını kardeşim ve aramaya başla.

Çözüm, muştu, başarı, bilgi. Aradığın her neyse kendi EVİNDE.

Reklamlar

Benim 15 Temmuz’um

Feride’nin gözünden 15 temmuz

FERYY'NİN DÜNYASI

Akşam 11 sularıydı ilk haberle sarsıldık cümlesiyle yazmaya başlamışım 16 Temmuz 2016 saat gece 2:09’da. Boğaziçi Köprüsü yeni adıyla 15 Temmuz Şehitler Köprüsü askerler tarafından kapatılmıştı. İlk açıklama Başbakan’dan ikinci açıklama ise Cumhurbaşkanımız tarafından geldi ve Aziz Türk Milletini sokağa çağırdı. İnanılmaz bir geceydi önce kalkışma sonra darbe olduğu açıklamalarını duyuyorduk. Kalkışma neydi darbe neydi 10’lu 20’li yaşlarda olan biz yani yeni nesil nasıl anlayacaktık. Darbe olunca ne olurdu ne kadar kötü bir şeydi. İster geçmiş zamanda ister şimdiki zamanda olsun çok feci bir şey olduğunu görmüş olduk.

O gün beni en çok etkileyen olayı şu şekilde not düşmüşüm: Selalar başladı hem de ard ardına. Eşimin anneannesi ve dedesi herşeyden habersiz erkenden uyumuştu. İkisi de okunan selaları sabah ezanı zannedip uyanmışlardı. İlk sela o kadar telaşlı ve acele okundu ki korkmamak elde değildi.

O yaşlı insanların sabah ezanı zannedip uyanması beni çok etkiledi. İnsanları huzurunu kaçırmanın ne gereği vardı mutlu…

View original post 151 kelime daha

VAR MISINIZ…

 

 

15 Temmuz Şehitlerinin fotoğraflarına baktım bugün, kısa hayat hikayelerini okudum.

Sultan Selim Karakoç, Rizeli, 43 yaşında,perdeci, evli ve üç çocuk babası.

Şükrü Bayrakçı, şoför, Afyonlu, 32 yaşında, evli ve  bir çocuk babası.

Suat Akıncı, tesisatçı, Yozgatlı, 33 yaşında, bekar.

Şeyhmus Demir, Kurye, Mardinli, 29 yaşında, bekar.

Sevda Güngör, polis, Adanalı,26 yaşında, bekar.

Timur Aktemur, Mobilya ustası, Ardahanlı, 36 yaşında, evli ve 3 çocuk babası.

Uhud Kadir Işık, Öğrenci, Çankırılı, 18 yaşında, bekar.

Yıldız Gürsoy, Çaycı, Yozgatlı, evli ve bir çocuk annesi.

Ve devam ediyor. Her gün etrafımızda gördüğümüz insanlar bunlar.

Bugün aramızda değiller.

Neden?

Fotoğraflarına bakarken hem gıpta etim, bir yandan da üzüldüm, öfkelendim sonra, onları aramızdan alanlara bildiğim en ağır kelimelerle kahrettim , kendimi her birinin geride kalanlarının yerine koydum ve şimdi ne hissediyorlardır diye düşündüm.

Biz küçükken dinlerdik, mahallede yaşlı dedeler anlatırdı, İstiklal harbi sırasında Yunanlıların yaptıklarını. Dehşet duyardık lakin savaş derlerdi, düşman derlerdi. Kabullenir köşemize çekilir, yastığa başımızı koyunca düşmanla savaşmaya devam ederdik küçük hayal dünyamızda. Sonra da rüyamızda hepsi denizi boylardı.

Peki biz, bizden küçüklere bu şehitlerimizi aramızdan alanları nasıl anlatalım? Adına ne diyelim? Onlar öyle alçak ki, kendilerinden sonraki nesillerin dünya algısına bile kuşku soktular.

Bana öyle geliyor ki,  o gün nasıl darbeci alçaklar organize oldu ve özel birlikler seçti ise, Allah da bu 249 şehiti seçti ve organize etti sanki. 2190 gazi ile destekledi bu özel birliğini. Onlarla bu milleti temizledi. 249 nakış birleşti ve bütün bir İslam alemine sancak oldu. Düşmanların yüreğine korku oldu hepsi.

Müthiş güzel bir ölüm. Bu alemden göç etmenin en muhteşem yolu. Bu onlara nasip oldu.

Yapabilseydim eğer sadece 15 Temmuz değil, bütün şehitlerimizin her birisi için ayrı ayrı film yapmak isterdim. Onları tek tek bütün bir millete ezberletmek isterdim. Nasıl olup ta seçkin olduklarının şifrelerini öğrenip onlar gibi olabilmek için. Bir gün öncelerini, neler konuştuklarını, yarın gidecekleri konağa ve yolculuğa nasıl hazırlandıklarını görmek ve göstermek isterdim.

Bu satırları yazarken hissettiğim mahcubiyeti fark ettiniz.

Kıymetli dostlar, onlar ne için şehit olduysa bizler de sonuna kadar onun için yaşamağa ve gerekirse şehadet şerbetini içmeye and içmeliyiz.

Var mısınız?

 

Suriyeliler Neyiniz Olur?

Müşrikler zulumlerini arttırınca, hicret emredildi ve  Mekkeli Müslümanlar, Peygamber sav in ardından Medine’ye yollandılar. Muhacir oldular. Bugünün diliyle söyleyelim, mülteci,

Ensar coşkuyla karşıladı onları. Sahip olduğu her şeyi paylaştı.
Medineliler’in bazıları ise yüzlerini buruşturdu. Dedikoduya başladılar. Neler mi  söylediler?

Şöyle bir kampanya başladığını düşünün o dönem Medine’de, ‘Mülteciler evlerine dönsün’.
Olmamış mıdır?
Oldu. O dönemde de oldu.
Kimler dedikodu etti?
Medine’deki Yahudiler.
Başka?
Munafiklar.  Abdullah ibni Selül başta olmak üzere.
Onlar bizden daha itibarlı diyorlardı. Geldiler düzenimiz bozuldu. Hepsi çulsuz vs.
Başta Peygamber sav olmak üzere,  Hz Ebubekir,  Hz Ömer,  Hz Ali ve diğer sahabelerin kulağına gitmedi mi bu defikodular, bundan incinmediler mi, eğer mecbur kalmasalar, Allah’ın emri olmasa  tercih ederler miydi kendi yurtları dururken bir başka yerde sığınmacı olmayı?
Provakatif olaylar eksik değildi. Hatta bir kez sefer dönüşü bir yerde mola verilmişti.  Bu sırada bir Medine’li ile bir Muhacir arasında münakaşa çıktı ve ardından münafiklarin şişirmesiyle olay birden büyüdü. Peygamber sav bundan çok üzüldü ve size ne oluyor ki cahiliye dönemindeki gibi davranıyorsunuz diye tepki gösterdi ve  dinlemekten vaz geçip yeniden orduyu harekete geçirdi. Dönüşte Abdullah ibni Selül oğlunun baskısı neticesinde özür diledi.
Bir kaç gündür Kilis’teyim. En çok sığınmacıya sahip illerden biri. Dedikoducular burda da var. Dedikodu burada da eksik değil. Halkın sağduyusu yerinde çok şükür. İbrahim Tenekeci’nin dediği gibi iyilikte birleşmek ilahi kaynaklıdır.
Burada olduğum sürede bir çok mülteci ile tanıştım. Ömür boyu dostluk ve kardeşlik yapmak isteyeceğiniz bir çok insan gördüm. Az da olsa bir arada olmaktan endişe edeceğiniz insanlar da.
Bugün sabah namazında Çalık Camii’nde birisini gördüm. Suriye’de savaştan önce eczacı imiş. Görgüsü ve  edebi ile hayranlık uyandıran birisi. Yabancılara ait bir okulda aylık 400 Tl ye öğretmenlik yapıyor. Çok hikaye dinledim burada. Çok drama şahit oldum.
Medine’ye hicret edenler Peygamber ve sahabelerdi diye itiraz gelirse eğer evet bugün gelenlerin arasında Peygamber yok. Lakin emin olun mazlum çocuklar var. Allah’a yakın O’nun nazlı kulları var. Kadınlar var. Yaşlılar var.
Dedikodu zaten haram, onu baştan söyleyelim. Bir de dedikodu incitir. Asıl Allah’ın gücüne gitmesin diye dua edelim. Hepiniz bilirsiniz kabağın sahibi var derler.
Yaşamak imtihanını kolay etsin bize Yaradan. Kibirden, dedikodudan uzak etsin. Dostu düşmanı ayırt edecek feraset versin.
Belki de bu misafirler bize Cenab-ı Hakk’ın ikramıdır kimbilir?

ANADOLU GEMİSİ

Çok defa bir Hindû ile bir Türk, birbirinin lisânını anladığı için ahbâb olur. Yine çok defa iki Türk yekdiğerini anlamadığı için yabancı gibi kalır. Mesnevi.

Millet olmak, ortak duygu ve düşünce birliğidir. Anlamak ve anlaşılmak düşmanlığı izale eder.

Aile olmak, arkadaşlık, takımdaşlık hepsi ortak bir gaye için bir araya gelen, birbirini anlamaya niyetli, ortak ilkeleri olan fertlerden oluşur. Ortak duygu ve düşünce, ortak inanç ve ilkelerin sonucudur.

Bugün adına Anadolu denilen topraklarda bir arada yaşadığımız insan topluluğunun bütünü aynı millet değil. Bunu açıkça söylemeliyiz. Olaylar karşısında duygu ve düşüncelerimiz ortak değil. İnançlarımız ve gayelerimiz aynı değil. Bunu kabullenmeli ve dört elle tutunduğumuz Anadolu gemisinin batmaması için tek millet olmanın yolunu, ondan sonra aramalı ve kafa yormalıyız. Eğer bir ayağımız gerçekte durmazsa savruluruz.

Ahbaplığı yekdiğerini anlamak olarak nitelemiş Hz Pir. Hz Mevlana yaşadığı dönemde sürekli birlik ve beraberlik vurgusu yapmış birisidir. Çok ırklı ve çok kültürlü bir dönemde öne çıkardığı ve vurguladığı düşünceleri ile hem kendi yaşadığı çağa hem de ondan sonraki zaman dilimine bu manada hatırı sayılır katkılar yapmıştır.

Bugünkü yaşadıklarımız o döneme benzerlik gösteriyor mu? Evet. Hem doğudan hem batıdan saldırı altında olan Selçuklu ile bugünün Türkiye’si birçok açıdan benzerlik gösteriyor. Bir yandan saldırılarla baş etmek, diğer yandan kendi içinde birliği sağlamak zorunda. O zaman bu başarıldı mı? Evet. Belki adı Selçuklu olarak kalmadı ama ardından yedi iklime hükmeden ve dünyada adaletin gerçekten de hüküm sürdüğü Osmanlı Medeniyeti zuhur etti.

Yine başarabiliriz. Yine ve yeniden birlik ve beraberlik vurgusu yapacak, çok dil bilen, insanı tanıyan, diğerini anlamayı önemseyen insanlar yetiştirebilirsek eğer.

Mahremiyyet lisânı hakikaten başkadır. Kalb âşinâlığı, lisan âşinâlığından daha iyidir. Mesnevi.

Kalp dilini öğrenmek, kalplere hitap etmek ve önce gönülleri fethetmek zorundayız. Gönülleri fethetmek, önce güzel bir lisana sahip olmakla başlar.

Kur’an’a müracat edelim:

“Allah’a davet eden, salih amel işleyen ve: «Ben gerçekten müslümanlardanım» diyen kimseden daha güzel sözlü kim olabilir?” Fussilet 33.

Bu davet dürüst insanlara münasiptir. Peygamber sav in yola çıkarkenki vasfı eminlikti. O’nun lakabı Muhammed’ül Emin İdi. Buna rağmen bazıları bu davetin dışında kalacak. Bunu da baştan kabul edelim.

Uyarmak zorundayım. Gemiyi delerek gemiyi batmaktan kurtaramayız. O Hz Hızır’a münasiptir. Gemiyi diğerlerinden temizlemek te işe yarar görünmüyor. Diğerinin de dilini öğrenmeli ve ortak zemin bulmaya çalışmalıyız. İnsan ihsanın kuludur. Az ya da çok olmamız da önemli değil. Peygamber sav in tebliğe başlarken sahip olduğu ilk vasfı bizim de başlangıç noktamız olsun derim. Ondan sonra da yapılacak belli Allah’a davet etmek ve salih işler yapmak.

Düşmanlar konusunda da uyarmalıyım.

“Düşman, sana dostça sözler söyler ve dâneden bahsederse sen onu tuzak bil. Düşman sana şeker verirse onu zehir, lûtfedecek olursa onu da kahır bil.”Mesnevi.

Peki kim dost kim düşman ayırt edemiyor musun?

Kazâ-yi ilâhî zuhûr edince basîretin kapanır, posttan başka bir şey göremez, dostları düşmandan ayırd edemez olursun.

 Böyle olunca tazarru’a başla. Tesbih ve istiğfâr etmeye ve oruç tutmaya devam eyle.

 Şöyle diyerek ağla ve inle ki: Ey gaybları bilen Allah; bizi taş gibi ağır ve kötü bir mekr altında ezme.

Ey arslan yaratan Allah; biz köpeklik etti isek de pusudaki arslanı – Ya’ni hüm-i kazâyı – üstümüze saldırtma.

Lâtif suya âteş sûreti verme, âteşi de su gibi gösterme. Mesnevi.

DİLENCİLİK

Ramazan ayında Konya’nın dilenciler için de bir cazibe merkezi olduğunu biliyor muydunuz?

Duyumlarıma göre günlük kazançlarıyla otelde kalıyor, yeme, içme ve gezme masrafları haricinde yeterli birikim yapıp memleketlerine dönüyorlarmış.

Şimdi bu iyi mi kötü mü? Ona siz karar verin. Sömürüldüğünüzü düşünürseniz kötü. Haklısınız. istismar ediliyorsunuz

Bir yandan da cazibe merkezisiniz. Veren elsiniz. Merhametlisiniz. Duyarlısınız. İstismar edenler bile kimi istismar edelim, kimi kandıralım derken akıllarına siz geliyorsunuz. Bu insani vasıflarınızın hala canlı olduğunu da gösteriyor.

Hadis_i Şerif’i biliyorsunuz: ‘Aldatan ya da aldanan olacaksanız aldanan olmayı seçin.’ Nihai adalet zaten şaşmaz.

Ben kişisel olarak dilencilere bir şey vermeye karşıyım. Eğer birisine bir şey verilecekse güvendiğim kuruluşları tercih ediyorum. Kendim araştırmayı yeğliyorum. Çok çok nadirdir dilencilere bir şey verdiğim. Buna rağmen insanımızdaki o duyarlı kısmı görüyorum ve insanlar verdiği zaman da bir şey diyemiyorum. Cuma hutbesinde de daha önce dile getirilmişti. Dilencilik meslek olmasın diye. Bir şehrin yollarına ve kaldırımlarına el açmış çocuklar ve ihtiyarlar yakışmıyor. Eğer o insanlar gerçekten o haldeyse bize yazıklar olsun. Değil de meslek icabı sömürülüyorsak yine yazıklar olsun.

Peki ne yapılabilir bu insanlarla ilgili diye düşününce biraz da karamizah yapalım Ramazan nasılsa.

Dilencilerin özenilecek tarafları da yok değil. Ancak kamil insanlarda bulunan nefsi ayaklar altına alma maharetleri takdire şayan. El açmak, istemek nefsin en hoşlanmadığı davranışlardan, bunu başardıklarına göre her biri bu manada eğitmen olarak kullanılabilir.

Kendilerini ifade etmedeki başarıları görülmeye değer.  Her birisi gerçek birer sanatçı.  Beden dili, sözlü ve görsel uyarıcılar, musikinin her türü, oyunculuk, o mahur bakışlar mesela.

Sonra adalet ve hakkaniyet arayışları, öylesine yüksek özgüvenleri var ki, verdiğin parayı geri verip dilenciye mi veriyorsun arkadaş bile diyenleri var. Büyükşehirlerde özellikle iyi organize olanların en yüksek gelir elde eden iş kollarından sayıldığı söyleniyor.

Dilencilere de birkaç laf söyleyelim hatta Abdülkadir Geylani söylesin:

Dilencilik huyunu bırakan insanda şu yüksek vasıflar mevcuttur:

Allah’ın, kendi halini bildiğine inanır.
ilm-i ilahinin her şeyi kuşatmış olduğuna yakîni vardır.
Her an iman yolunda ilerleme kaydeder.
Yaratanını hiçbir zaman unutmaz, her an onu tefekkür etmekten hoşlanır ve daima huzurla:
– “beni benden daha iyi bilen var.” der, günlerini böyle bitirir…

Neticeyi Peygamber sav belirlesin:

Çalışmayıp kendini sadaka isteyecek hâle düşüren, 70 şeye muhtaç olur.) [Tirmizi]

(Muhtaç olmadan dilenen, ateş koru yutan kimse gibidir.) [Beyheki]

(Mal biriktirmek için dilenen, ateş koru dilenmiş olur.) [Müslim]

İslam ulemasının icması da şu yöndedir:

Bir günlük yiyeceği bulunan kimsenin dilenmesi haramdır.